Thessaloniki Soloist Festival Λυρικοί Διάλογοι για Φωνή και Άρπα
Από το γλυπτό των Ομπρελών του Ζογγολόπουλου - ανάμνηση της Θεσσαλονίκης ως Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης το 1997, το υψηλής συμβολικής, εκτός των άλλων, αξίας άγαλμα του Μεγάλου Αλεξάνδρου, μέχρι το θεατράκι στον Κήπο των Εποχών στη Νέα Παραλία - και από το ιστορικό κτήριο Ισλαχανέ που αφηγείται ιστορίες άλλων εποχών, την κατανυκτική Μονή Βλατάδων, τον κήπο της εκκλησίας του 14ου αιώνα του Ιερού Ναού Αγίου Νικολάου του Ορφανού - μνημείο Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς Unesco, μέχρι το επιβλητικό αίθριο του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης, κάθε τοποθεσία γίνεται ο καμβάς πάνω στον οποίο οι καλλιτέχνες θα δημιουργήσουν μαγικές στιγμές αλλά και οι ίδιοι θα πάρουν νέα πνοή από τον χώρο που τους φιλοξενεί.
Με φόντο το δειλινό, δύο γνωστές καλλιτέχνιδες της πόλης με διεθνή καριέρα σμίγουν για πρώτη φορά και παρουσιάζουν ένα πανέμορφο πρόγραμμα με έντονα λυρικά στοιχεία.
Το ρεπερτόριο που επέλεξαν ειδικά γι’ αυτήν τη βραδιά απλώνεται από το Μπαρόκ έως τον 20ο αιώνα, από τ πασίγνωστο των – έως το Νυχτερινό του Γ. Α. Παπαϊωάννου.
Ενδιάμεσα, το γαλλικό των και συνδιαλέγεται με τον Ιμπρεσιονισμό των και , ενώ ο Ρομαντικό συναντά τον βιρτουόζο (τον “ της άρπας”).
Η συναυλία ολοκληρώνεται με δύο άριες όπου οι χορδές της άρπας και της φωνής οδηγούν σε ένα συναισθηματικό κρεσέντο.
___________________________________
Η σοπράνο Σιρανούς Τσαλικιάν έχει πλούσια παρουσία στην Ελλάδα και το εξωτερικό, σε περισσότερους από 35 ρόλους όπερας, οπερέτας και μιούζικαλ. Ως μόνιμη σολίστ της Όπερας του Dessau (Γερμανία), υποδύθηκε σημαντικές ηρωίδες του ρεπερτορίου της και συμμετείχε σε περιοδείες (Γερμανία, Ουγγαρία, Ελβετία). Παράλληλα, προσκλήθηκε από την Volksoper της Βιέννης για να ερμηνεύσει την Tytania (A Midsummer Night’s Dream του Britten).
Έκανε το ντεμπούτο της στην Εθνική Λυρική Σκηνή το 1997 ερμηνεύοντας τον ρόλο της Rosina (Il Barbiere di Siviglia του Rossini). Έκτοτε εμφανίστηκε σε πολλούς πρωταγωνιστικούς ρόλους στην ΕΛΣ, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης και στην Όπερα Θεσσαλονίκης, και συνεργάστηκε με κορυφαίους σκηνοθέτες και αρχιμουσικούς.
Έχει συμπράξει με τις Κρατικές Ορχήστρες Αθηνών και Θεσσαλονίκης, την Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών, την Συμφωνική Ορχήστρα Δήμου Θεσσαλονίκης, την Ορχήστρα Δωματίου Contra Tempo και την Καμεράτα, κι έχει εμφανιστεί στο πλαίσιο του Φεστιβάλ «Δημήτρια», του Φεστιβάλ Θρησκευτικής Μουσικής Πάτμου, και διεθνών φεστιβάλ σε Ιταλία και Εσθονία. Το ρεπερτόριό της περιλαμβάνει επιπλέον θρησκευτικά έργα και κοσμικά τραγούδια από ένα ευρύ φάσμα εθνικών σχολών. Την τελευταία διετία (2023-24) έχει την γενική επιμέλεια του “The Opera Project”, μιας συμπαραγωγής του “Anatolia Summer Music Performance Program at ACT” και του ΜΜΘ.
Σπούδασε με την Βαρβάρα Τσαμπαλή στο Νέο Ωδείο Θεσσαλονίκης και αποφοίτησε με Δίπλωμα Μονωδίας και Πτυχίο Αρμονίας. Ολοκλήρωσε τις σπουδές της με το Δίπλωμα της Σχολής Όπερας στην Μουσική Ακαδημία της Βιέννης, όπου μελέτησε με τους Ελένη Καρούσο (Τραγούδι), Edith Mathis (Lied-Ορατόριο) και Curt Malm (Όπερα). Δούλεψε περαιτέρω στην τεχνική και το ρεπερτόριό της με την Δάφνη Ευαγγελάτου και τον Άρη Χριστοφέλλη.
Διδάσκει στο Νέο Ωδείο Θεσσαλονίκης, όπου είναι υπεύθυνη του Τμήματος Μονωδίας. Μαθητές της έχουν γίνει δεκτοί σε πανεπιστήμια και ακαδημίες της Ελλάδας, της Ευρώπης (Βιέννη, Βερολίνο, Βέρνη, Γκέτεμποργκ, Λονδίνο, Μπαρτσελόνα) και των Η.Π.Α. (Ατλάντα).
Περισσότερες πληροφορίες: https://www.siranoustsalikian.com/
___________________________________
Η Κατερίνα Κίτσου γεννήθηκε στη Θεσ/νίκη. Το πρώτο δίπλωμα άρπας το πήρε με Άριστα παμψηφεί και βραβείο από το Κ.Ω.Θ., με την καθηγήτρια Magda Ilieva.
Συνέχισε στη Musikhochschule της Κολωνίας, στην τάξη της Han-An Liu παίρνοντας δίπλωμα και Konzertexamen με Άριστα. Επίσης σπούδασε μουσική δωματίου στο Rotterdams Akademie, με τον Vladimir Mendelssohn.
Παράλληλα σπούδασε βιολί και έχει δίπλωμα μονωδίας με άριστα παμψηφεί. Υπήρξε υπότροφος του Ωνασείου Ιδρύματος και του Ο.Μ.Μ.Α. Παρακολούθησε σεμινάρια με τους: Roncea, Kondonassis, Pascuali, Storck, Moretti, Boden και Mathieu· baroque τραγουδιού με την Νάντια Φιόρου. Mε την Βίκυ Αλμαζίδου συνέχισε την αναζήτησή της στο jazz τραγούδι. Τον Σεπτέμβριο του 2023, ξεκίνησε ως υποψήφια διδάκτωρ στο Τμήμα Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, την διδακτορική της διατριβή με επιβλέποντα καθηγητή τον Γεώργιο Βράνο.
Βραβεύτηκε στον Διαγωνισμό Άρπας Associazione Rovere d’ Oro στην Ιταλία. Συμμετείχε στα φεστιβάλ Δημητρίων, TentArt Festival, Cosmopolis Festival, Incontri Musicali d’ Estate στη Σικελία, Musik Triennale, St. George International Festival of music, Musica No Museum (Brazil), Φεστιβάλ Επταπυργίου, Εύηχη Πόλη Βεροίας, MIK Festival Korca ως σολίστ σε κοντσέρτα και έργα μουσικής δωματίου, καθώς και σε πλήθος παραγωγών του Ο.Μ.Μ.Θ., Ο.Μ.Μ.Α., Κ.Θ.Β.Ε. Έχει συμπράξει ως σολίστ με την Ορχήστρα του Ιασίου Ρουμανίας, Κ.Ο.Θ., Σ.Ο.Δ.Θ., Orpheus Soloists, E.S.O., Siegburg Orchester.
Μεταξύ των καλλιτεχνών που συνεργάστηκε είναι οι: Vl. Mendelssohn, P. Jundt, K. Nikkanen, S. Numata, C. Henkel, M. Jin, Duo Porfiris – Mueller, Amiche Quartet, Eira Lynn Jones, Juliana Laska. Συνεργάστηκε με διάσημους μαέστρους και συνθέτες, όπως οι: Peter Eötvös, M. Luig, U. Wagner, Jonathan Stockhammer, Y. Talmi, M. Lebell, T. Sanderling, N. Piovanni, Z. Preisner, κ.α.
Έδωσε συναυλίες σε Ιταλία, Ελβετία, Γερμανία, Ολλανδία, Ιρλανδία, Ισπανία, Βέλγιο, Αγγλία, Βουλγαρία, Αλβανία, Κύπρο και Ελλάδα.
Ήταν μέλος επιτροπής στους διαγωνισμούς Jugend Musiziert και Musizierende Jugend im Rhein – Sieg – Kreis. Αποτελεί τακτικό μέλος της επιτροπής στο Διαγωνισμό των Orpheus Soloists και του Διαγωνισμού Τάσος Παππάς.
Ηχογράφησε για την W.D.R. καθώς και τα έργα των G. Pierne – Concerto for harp, H. Purcell – Ground for solo harp, Eug. Bozza – Atmospheres. Το 2011 κυκλοφόρησε το CD “Ομήρου Οδύσσεια” σε μουσική Ν. Καραντζή, με συμμετοχή της.
Από το 2004 είναι μέλος της Ορχήστρας Δωματίου Orpheus Soloists και συνεργάζεται τακτικά από το 2005 με την Συμφωνική Ορχήστρα του Δήμου Θεσ/νίκης. Από το 2014 συνεργάζεται και με την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης, ως Α’ και Β’ Κορυφαία. Ξεκίνησε να διδάσκει άρπα στο ΚΩΘ από το 2006 και στο ΣΩΘ από το 2016.
Από το 2020 ξεκίνησε νέο τμήμα άρπας, για πρώτη φορά στην Ελλάδα, στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, όπου και διδάσκει.Από το 2012 δίνει master classes στην άρπα στο St. George International Festival of music. Τον Μάιο του 2017, είχε πρόσκληση από το Royal College of Manchester για master class. Τον Ιούλιο του 2018, προσκλήθηκε να διδάξει σε master class από το 5th International Summer Harp Academy στη Βουλγαρία.
Η Κατερίνα Κίτσου, το 2013, δημιούργησε τις PerHaRps, με μέλη τις μαθήτριές της και έργα που στηρίζονται κατά κύριο λόγο σε προσωπικές της διασκευές και συνθέσεις, που άρχισαν να εκδίδονται στο εξωτερικό. Οι PerHaRps είναι το μοναδικό σύνολο από άρπες σε όλη την Ελλάδα, το οποίο έχει ταξιδέψει σε πολλές πόλεις και έχει καταφέρει να κάνει γνωστή την άρπα με ένα εντελώς διαφορετικό τρόπο, με παρουσία στο Φεστιβάλ Επταπυργίου και σε άλλα της χώρας.
Το καλοκαίρι του 2022 κυκλοφόρησε σε μουσικές πλατφόρμες το τραγούδι ″Le Lendemain″ σε πρωτότυπη μουσική του Δημοκράτη Παπαϊωάννου, στίχους Βίκυς Κίτσου και φωνή της ιδίας· το Νοέμβριο του 2023 αντίστοιχα το ″La Chance″. Από τον Ιούλιο του 2023, είναι η φωνή της jazz band Post Scriptum, με εμφανίσεις στην Ελλάδα. Οι Post Scriptum είναι ένα σχήμα που δένει την κλασική με την jazz κουλτούρα.